وبلاگ تخصصی خودرو


عکس ها و مشخصات ماشین های خفن و قیمت خودرو در بازار ایران

 

مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG

1.  گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه، پاكیزه و تمیز است كه سبب

افزایش عمر موتور و كاهش تعمیرات آن می گردد. تعویض شمع در

موتورهای بنزینی تا 32000 كیلومتر و در گاز سوز تا 120000 كیلومتر

 دوام دارد.     

2.  این سوخت قابل انتقال ومكش از مخزن اتومبیل نمی باشد

 واحتمال سرقت سوخت كاهش می یابد.كما اینكه در صورت

 بالارفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.

3.   زمان سوخت گیری سریع بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8

ساعت زمان می برد.

4.   در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اكسید كربن در

حدود 70درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی 89 درصد واكسید

 نیتروژن 87 درصد كمتر است.

5.  از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف

 بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراكنده می گردد.

اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می كنند.

از طرفی كپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیارمستحكمتراز

 تانكهای سوخت بنزینی می باشند.

طراحی این كپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی

 نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید

است.

 

CNG درمقایسه با بنزین چقدر انرژی آزاد می كند؟

میزان انرژی گاز طبیعی در حدود 47 مگاژول بركیلوگرم ویا 40مگاژول

 بر متر مكعب است.كه این مقایسه برای بنزین 60مگاژول بر كیلوگرم

 یا 46 مگاژول بر متر مكعب است.به عبارتی یك كیلوگرم گاز معادل

33/1 لیتر بنزین یا 22/1 لیتر گازوئیل است.

رانندگی در ارتفاعات بلند :  در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتو

ر با تركیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) كار می كند.

از رو قدرت موتور به دلیل كاهش تنفس موتور و تأمین اكسیژن كمتر

ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می كند. دراین حالت،

چون موتور گاز سوز بعلت اینكه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودی را تشكیل داده وبا كاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز 12 تا14 درصد افت می كند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.

عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG:

مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب  44،45 ، 43،46 است.

بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیكن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به تركیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.

راندمان موتور، تابعی از عوامل موتور است كه مهمترین آن ضریب تراكم موتور است. سوخت دیزل (گازوئیل) در یك موتور احتراقی تراكمی دارای ضریب تراكم 14 به 1 است. ودارای بالاترین راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائی بازده است.

بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است كه با ضریب تراكم 12 به 1 دارای راندمان حدود 35 درصد است .

موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراكم بیشینه 9 به 1 دارای راندمانی در حدود 30 درصد هستند . مقادیر راندمان های مذكور حدود بالائی آنها بوده در بار كامل می باشند.

در بسیاری از كشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یك موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذكر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراكم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.

بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امكان پذیر است.

 مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی

عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی كاركرد در واقع بسیار كم است. گاز CNG از هواسبكتر است و در فضا پراكنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشكیل حوضچه در نزدیكی زمین تمایل دارد.

عملكرد و كارائی وسائل نقلیه دو گانه سوز بنزین و گاز طبیعی چگونه است ؟

بر حسب قدرت وسائل نقلیه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اینكه گاز طبیعی جای اكسیژن در محفظه احتراق موتور را می گیرد ،از دست می دهند.

 آیا یك موتور گازسوز داغ تر از یك موتور بنزینی است ؟

موتورهای گاز سوز كه از عملكرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .

دلایل :

در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنك كننده ای در سیستم مكش سوخت و سیلندرها دارد. این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد. از طرفی یك مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممكن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

علل كوبش موتور :

دلایل :

نخستین علت كاركرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا می باشد. علل دیگر عبارتند از : زمان بندی نادرست احتراق، تغییرات  آنالیز وتركیب شیمیائی گاز ، لذا در خودروهای گاز سوز كه گاز طبیعی با درصد بالای متان مقاومت بسیار خوبی در مقابل كوبش موتور دارد



  نویسنده : car web ׀ تاریخ : یکشنبه 1 مرداد 1391׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , carweb.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic