وبلاگ تخصصی خودرو


عکس ها و مشخصات ماشین های خفن و قیمت خودرو در بازار ایران

 

آشنایی مختصری با موتورهای گازسوز

 

انواع سوخت های گاز طبیعی

ü                    گاز طبیعی فشرده (CNG)

گاز طبیعی فشرده (Compress Natural Gas) به عنوان یكی از سوختهای جایگزین مورداستفاده قرار می گیردتركیب عمده گاز طبیعی، متان (CH4) می باشد، معمولا گاز طبیعی شامل 85 الی 95 درصد متان و باقی آن دی اكسیدكربن،نیتروژن و مقدار كمی اتان،پروپان و بوتان است. در هنگام سوختگیری، سوخت توسط توزیع كننده ها به مخازن نصب شده بر روی خودرو متصل می گردد و سوخت تحت فشار  200bar تزریق می گردد.

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می توان به آلایندگی كمتر، عدد اكتان بالا (130)، افزایش راندمان 15 درصدی و فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاههای سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، كاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اكسل (بدلیل افزایش وزن)، سیستم خنك كاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت می باشد.

 

ü                   گاز طبیعی مایع (LNG) 
(Liquid natural Gas) 
یا LNG یا گاز طبیعی مایع به عنوان یكی دیگر از سوخت های جایگزین می باشد.جهت تولید LNG، گاز طبیعی را تا دمای تقریبی 2/327- درجه فارنهایت یا 164- در جه سیلسیوس سرد كرده و سپس به مایع تبدیل می كنند.
آب، دی اكسید كربن، نیتروژن،اكسیژن و تركیبات سولفور از جمله اجزای تشكیل دهنده گاز طبیعی هستند كه طی مراحل تبدیل گاز به مایع، اكسیژن، دی اكسید كربن، آب و تركیبات سولفور از آن جدا شده و مقدار متان موجود درLNG تقریباً به بیش از 98% می رسد كه در آن مقادیر كمی اتان، پروپان و سایر هیدرو كربن های سنگین تر نیز وجود دارد
در حالت گازی، انرژی گاز طبیعی فشرده (CNG) در حدود 200 برابر گاز طبیعی غیر فشرده است ولی در حالت مایع، انرژی گاز مایع طبیعی (LNG) در حدود 600 برابر گاز طبیعی غیر فشرده می باشد، كه بدلیل هزینه های تبدیل گازطبیعی به مایع و شرایط نگهداری آن، استفاده از گاز مذكور اقتصادی نمی باشد


تكنولوژی ساخت موتورهای گازسوز

موتورهای پایه گازسوز (OEM) 
موتورهای گازسوز كارخانه ای اصطلاحاً به موتورهایی گفته می شود كه بصورتاولیه و پایه گازسوز در كارخانه تولید می شود و كلیه قطعات موتور جهت این نوع سوخت طراحی شده است، به این معنی كه تغییراتی مانند، تغییر نسبت تراكم، مقاوم سازی بلوك سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامك، سیستم خنك كاری، روغن كاری، جانمایی موتور، مخازن، كیت گازسوز و ... به صورت اولیه و اصلی در هنگام تولید دركارخانه طراحی گردیده است. در این نوع موتورها به دلیل تولید اولیه به صورت گازسوز مشكلات، افت توان، گشتاور، آلایندگی بالا، مشكل خنك كاری موتور و ... تا حدود بسیار زیادی مرتفع گشته است


ü       موتورهای گازسوز تبدیلی
موتورهای تبدیلی به موتورهایی گفته می شود كه سیستم از حالت اولیه واصلی دیزل و یا اتو به سیستم گازسوز تبدیل می گردد. در این موتورها بدلیل طراحی اولیه بر اساس سیكل دیزل و یا اتو، نمی توان از سوخت گاز طبیعی استفاده نمود. لذا بدین منظور می بایست تغییراتی در ساختار سیستم سوخت، سیستم خنك كاری و ... ایجاد گردد.با وجود تغییرات ایجاد شده در موتور و سایر قسمت های خودرو، بدلیل اینكهساختار اصلی و طراحی موتور همانند حالت اولیه می باشد لذا كارایی سیستم گازسوز تا حدی كاهش یافته، بطوریكه توان و گشتاور خودرو دچار افت 15 تا 20 درصدی گشته و آلاینده های خودرو به حد مطلوب نمی رسد و در اثر افزایش وزن خودرو به دلیل اضافه شدن تجهیزات كیت گازسوز، مصرف سوخت خودرو در حالت بنزینی نیز افزایش می یابد.

 


انواع موتورهای گاز طبیعی فشرده

ü       موتورهای دوگانه سوز (Bi Fuel)

موتورهای دوگانه سوز دارای دو سیستم جداگانه سوخت رسانی بنزینی و گازطبیعی می باشد كه بصورت اختیاری
امكان استفاده از یك سوخت را دارا می باشندبدین شكل كه راننده در صورت تمایل به استفاده از هر یك از سوخت ها با فشار كلید انتخابگر (Fuel select switch)، نوع سوخت مورد نظر خود را انتخاب كرده و موتور به كمك تجهیزات كیت گازسوز با سوخت مورد نظر كار خواهد كرد.

در حال حاضر خودروهای دو گانه سوز موجود در كشور از نوع تبدیلی می باشد.

در این قبیل خودروها طراحی اولیه خودرو برای استفاده از بنزین صورت گرفته است در نتیجه امكان بهره گیری از عدد اكتان و ضریب تراكم بالای گاز مقدور نمی باشد و غالباً موتور این خودروها با كاهش 15% توان مواجه می گردند. مصرف گاز معادل بنزین خودروهای گازسوز در هر كیلومتر مسافت، تقریباً معادل سوخت این خودروها در حالت بنزین سوز بوده و مسافت پیمایش خودرو بستگی به مشخصات خودرو، تعداد، حجم و نوع مخازن مورد استفاده دارد.

 

ü       موتورهای دو سوخته دیزل و گاز طبیعی (Dual-Fuel)


در این موتورها سوخت خودرو بصورت تركیبی از گاز طبیعی و گازوئیل می باشد و جهت تزریق گاز طبیعی به درون سیلندر دو روش وجود دارد :

1.        تزریق مستقیم گاز

در این روش همزمان با تزریق سوخت دیزل، سوخت گاز نیز توسط شیرهای برقی سرعت بالا به داخل سیلندر تزریق
می گردد. در این روش گاز تامین كننده بیشتر انرژی مورد نیاز موتور بوده وگازوئیل به عنوان سوخت آتش زا بكار می رود


2.        استفاده از كاربراتور برای مخلوط كردن هوا و گاز

در این روش با استفاده از از میكسر، همزمان با ورود هوا به داخل سیلندر، گاز نیز وارد شده و در سیلندر یك مخلوط همگن از گاز و هوا وجود خواهد داشت.

سپس در انتهای مرحله تراكم گازوئیل به عنوان سوخت آتش زا به درون سیلندر تزریق می گردد. در این روش با تغییر بار موتور نسبت تركیب دو سوخت تغییر می كند.

 

ü       موتورهای تك سوخته گازسوز (Dedicated)

این موتورها با یك سوخت كار كرده و بدلیل عملكرد موتور به لحاظ بازده، شتاب و صدای آرام موتور در مقایسه با نوع دوگانه سوز تبدیلی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. بطور كلی موتورهایی كه با گاز طبیعی طراحی شده اند، بازده بیشتری نسبت به انواع بنزینی و دیزلی مشابه خود دارندموتورهای تك سوخته CNG نسبت تراكم بالاتری در مقایسه با انواع مشابه بنزینی داشته كه در عمل باعث كاهش مصرف سوخت و افزایش عملكرد خودرو می گرد 


  نویسنده : car web ׀ تاریخ : یکشنبه 1 مرداد 1391׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , carweb.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic