وبلاگ تخصصی خودرو


عکس ها و مشخصات ماشین های خفن و قیمت خودرو در بازار ایران

 

چرا CNG جایگزین LPG شد؟
 
 
وارداتی بودن سوخت LPG كه مانند بخشی از بنزین مصرفی در كشور از سوی دولت به آن سوبسید تعلق می‌گرفت و همچنین مشكلات عدیده‌ای كه در پی استفاده از سوخت مذكور به وجود آمد باعث شد كه این طرح پس از گذشت پنج سال متوقف شود.
بر این اساس بسیاری از كارشناسان، غیراقتصادی بودن LPG را یكی دیگر از دلایل توقف طرح LPG سوز كردن خودروها دانسته و سوبسید دولتی را مانع از پیگیری آن توسط دولت می‌خوانند.
اما برخی دیگر از كارشناسان با نظر غیراقتصادی بودن LPG مخالفند معتقدند نظام غلط قیمت‌گذاری LPG كه در گذشته و در حال حاضر ساری و جاری است، موجب غیراقتصادی شدن LPG شده است. این كارشناسان معتقدند در كشورهایی كه نظام اقتصادی آنها مبتنی بر بازار آزاد است استقبال از LPG هر روز گسترش می‌یابد.
به طور مثال كشور آلمان در یك سال گذشته تعداد جایگا‌های ارائه‌‌دهنده گاز LPG را از دو هزار و 200 به سه‌هزار جایگاه افزایش داده و در انگلستان نیز از هزار و 200 به هزار و 892جایگاه افزایش یافته است.
به اعتقاد این كارشناسان با وجود آنكه قیمت LPG حدود 60درصد قیمت بنزین است، اما منافع جانبی LPG موجب گسترش استفاده از این سوخت در جهان شده است، اما از دیگر دلایل مخالفان چیست؟ آنها معتقدند استفاده از سوخت LPG كاهش آلودگی محیط‌زیستی را به همراه ندارد. این در حالی است كه موافقان تاكید دارند كه بر اساس آمار موجود، میزان آلودگی خودروهای LPG نسبت به خودروهای غیر LPG به نسبت قابل توجهی كمتر است. 
براساس آزمایشی كه در كشور تركیه صورت گرفته است، خودروهای غیر LPG‌سوز با طی مسافت 12میلیارد و پانصد میلیون كیلومتر در سال باعث ایجاد 68درصد اكسیدهای ازت (كه از خطرناك‌ترین آلودگی‌ها هستند) شده‌اند و خودروهای LPG‌سوز با طی 39میلیارد و یكصد میلیون كیلومتر تنها 32درصد، آلودگی ایجاد كرده‌اند. این امر درخصوص گاز CO نیز صادق است به عبارتی CO خارج شده از خودروهای LPG‌‌سوز در حد كمتر از 4/1خودرو بنزین‌سوز است، از سویی میزان هیدروكربن‌های اشباع نشده در بنزینی 57/2گرم بر كیلومتر و در مورد LPG‌ این رقم تنها 99/0گرم است. 
گذشته از نظرات موافقان و مخالفان استفاده از گاز LPG‌ می‌توان به ذكر این نكته پرداخت كه فواید استفاده از سوخت LPG‌ موجب شده كه امروزه عالی‌ترین استاندارد محیط‌زیست (استاندارد یورو چهار) برای خودروهای دارای سوخت LPG‌ در نظر گرفته شود و به همین منظور در حال حاضر كلیه كشورهای اروپایی در حال حركت به سمت استفاده از سوخت LPG‌ هستند.
وزن و فشار مخازن داخل كپسول‌های LPG‌ ایراد دیگری است كه مخالفان استفاده از این سوخت مطرح می‌كنند این كارشناسان معتقدند كه مخازن سوخت LPG‌ بیش از حد سنگین بوده كه این امر موجب افزایش وزن خودرو و بر هم خوردن تعادل دینامیك خودرو خواهد شد. اما براساس آمار موجود وزن مخازن LPG حدود یك و سه دهم مخزن CNG است، همچنین مخزن LPG تقریبا معادل باك خودرو ظرفیت دارد، اما مخزن CNG در شرایط مساوی حدود 4/1 ظرفیت باك ظرفیت دارد. از سوی دیگر فشار در داخل مخزن LPG‌ فشار اتمسفر است در حالی كه CNG. گاز تحت فشار بالا است كه این امر موجب می‌شود كه مخازن CNG به روش جوشكاری تولید نشود.
ضرر میلیاردی قطعه‌سازان از LPG
طرح L.P.G سوز كردن خودروها كه در اواخر دهه 60 اجرای آن در كشور آغاز شد به دلیل عدم ایمنی كافی پس از گذشت 5 سال متوقف شد توقف طرح L.P.G سوز كردن خودروها موجب شد كه باز هم بنزین در سبد سوختی كشور یكه‌تازی كند. 
اما پس از گذشت دو دهه و تكرار مشكلات تامین بنزین و افزایش آلودگی هوا موجب شد این بار مسوولان طرح CNGسوز كردن خودروها را به صورت گسترده در برنامه كاری خود قرار دهند. 
اما ضرر میلیاردی قطعه‌سازان در تامین قطعات خودروهای LPGسوز ظاهرا این بار نیز قطعه‌سازانی را كه به تامین قطعات خودروهای CNGسوز متعهد شده‌اند، بی‌اطمینان كرده است.
تغییر یكباره سیاست دولت و جایگزین CNG به جای LPG موجب شد كه برخی از قطعه‌سازان مخازن LPGا، 40 تا 50میلیارد تومان متضرر شوند. 
اما در طرح CNG به دلیل اینكه كشور ما دارای ذخایر غنی گاز طبیعی بوده و نیازی به وارد كردن گاز طبیعی به كشور وجود ندارد این امید وجود دارد كه این طرح پس از مدتی به سرنوشت سوخت LPG دچار نشود. 
به منظور معرفی دو سوخت CNG و LPG و مزایا و معایب این دو سوخت گفت‌وگویی داشتیم با برخی كارشناسان صنعت خودرو و كارشناسان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت كه در ذیل می‌آید:
CNG ایمن‌تر از LPG است 
فربد زاده كارشناس صنعت خودرو درگفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل توقف طرح LPGسوز كردن خودروها گفت: LPG یك سوخت وارداتی بود كه دولت سوبسید قابل توجهی برای واردات آن می‌پرداخت اما مشكلات بسیاری كه برای واردات این سوخت به وجود آمد موجب شد كه طرح LPGسوز كردن خودروها متوقف شود. 
این كارشناس خودرو معتقد است سوخت LPG به دلیل اینكه ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر از سوخت CNG است در دنیا كاربرد بیشتری دارد. 
به گفته وی به دلیل اینكه تعداد كشورهایی كه دارای ذخایر گاز طبیعی در دنیا هستند بسیار اندك است و صادرات CNG به این كشورها مشكلات بسیاری را به همراه دارد بیشتر كشورهای LPG را به جای CNG در سبد سوختی خود قرار داده‌اند. 
زاوه در خصوص میزان ایمنی دو سوخت LPG و CNG نیز می‌گوید: ضریب اطمینان برای سوخت CNG خیلی بالاتر از سوخت LPG است و تعداد حوادث به وجود آمده برای گاز طبیعی بسیار كمتر از LPG و حتی بنزین است. وی در ادامه اظهار داشت: LPG در اصل همان گاز مایع خانگی است و در حال حاضر بسیاری از مالكان خودروهای LPGسوز برای شارژ خودروی خود از كپسول‌های خانگی استفاده می‌كنند كه این امر موجب شده ضریب ایمنی این خودروها به میزان قابل توجهی كاهش یابد. 
با خیال راحت برانید
علیرضا رهنما، كارشناس مسوول امور بین‌الملل CNG سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در تفكیك دو سوخت LPG و CNG می‌گوید: CNG گاز طبیعی فشرده است كه در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد این گاز با فشار 200 بار در كپسول‌های CNG ذخیره می‌شود اما LPG همان گاز مایعی است كه در گذشته به صورت كپسول مورد استفاده قرار می‌گرفت. LPG گاز طبیعی نبوده بلكه محصولی است كه در مرحله پالایش از نفت استخراج می‌شود و قابلیت اشتعال بالایی دارد و در عین حال به دلیل اینكه سنگین‌تر از هوا است، قدرت انفجار آن نسبت به CNG بیشتر است.
از سویی دیگر شدت گرفتن طرح دوگانه‌سوز كردن خودروها با CNG و خبر انفجار چند خودرو به دلایل مختلف موجب شد كه مردم خودروهای CNGسوز را بمب متحركی بدانند كه با كوچك‌ترین ضربه‌ای منفجر خواهد شد. رهنما در خصوص ضریب ایمنی خودروهای گازسوز عنوان می‌كند: كپسول‌های CNG استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارند و به هنگام وارد كردن ضربه به وسیله شیرهای كنترل گاز به صورت اتوماتیك از كپسول خارج می‌شود كه به این وسیله امكان انفجار خودرو به صفر می‌رسد.
وی در ادامه می‌گوید: حادثه‌های كه در چند سال گذشته اتفاق افتاد موید این است كه مخازن CNG از ضریب ایمنی بالایی برخوردار هستند در حادثه سقوط هواپیمایی C130 در شهرك توحید خودروهای بسیاری دچار سانحه شدند، اما خودروهای مجهز به كپسول CNG با وجود انفجار خودرو مخازن آنها كاملا سالم ماندند، همچنین در حادثه آتش‌سوزی پمپ بنزین خیابان 17 شهریور هم به مخازن خودروهای دارای كپسول CNG نیز هم آسیبی وارد نشد.
رهنما معتقد است، حادثه‌های كه طی چند سال گذشته رخ داد، مربوط به خودروهایی است كه به صورت غیر استاندارد و غیر قانونی دوگانه‌سوز شده‌اند كه چگونگی گازسوز شدن آنها نیز غیر قابل پیگیری و نظارت است.
كارشناس مسوول امور بین‌الملل CNG سازمان بهینه‌سازی در پاسخ به این پرسش كه خودروها پس از گازسوز شدن با چه مشكلاتی مواجه می‌شوند، اظهار داشت: چون موتور خودروها بر پایه سوخت بنزین طراحی شده دوگانه‌سوز كردن خودروها مشكلات بسیاری را برای آنها به وجود می‌آورد كه شاخص‌ترین آنها افت توان خودرو در حدود 10 الی 15درصد است كه این مشكل با نصب موتورهای دوگانه‌سوز برطرف خواهد شد.
افشین بهلولی، مسوول بخش تبدیل كارگاهی و تامین مخزن شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در پاسخ به این پرسش كه مخازن برای ورود به كشور باید چه استانداردهای را كسب كند، اظهار داشت: مخازن برای ورود به كشور باید استانداردهای ایزو و ایزی آر 110 را از سوی موسسه استاندارد كسب كند تا بتواند وارد كشور شود.
وی در خصوص افت توان خودروهای گازسوز عنوان كرد: خودروهایی كه در كارخانه گازسوز می‌شوند افت توان كمتری نسبت به خودروهایی كه در كارگاه‌ها دارند خودروهای كه در كارخانه گازسوز می‌شوند با افت 13 تا 14درصد مواجه می‌شوند، ولی خودروهایی كه به صورت كارگاهی گازسوز می‌شوند با افت 16 تا 17درصدی و در برخی موارد افت 23درصدی را تجربه می‌كنند.

چرا CNG جایگزین LPG شد؟
 
 
وارداتی بودن سوخت LPG كه مانند بخشی از بنزین مصرفی در كشور از سوی دولت به آن سوبسید تعلق می‌گرفت و همچنین مشكلات عدیده‌ای كه در پی استفاده از سوخت مذكور به وجود آمد باعث شد كه این طرح پس از گذشت پنج سال متوقف شود.
بر این اساس بسیاری از كارشناسان، غیراقتصادی بودن LPG را یكی دیگر از دلایل توقف طرح LPG سوز كردن خودروها دانسته و سوبسید دولتی را مانع از پیگیری آن توسط دولت می‌خوانند.
اما برخی دیگر از كارشناسان با نظر غیراقتصادی بودن LPG مخالفند معتقدند نظام غلط قیمت‌گذاری LPG كه در گذشته و در حال حاضر ساری و جاری است، موجب غیراقتصادی شدن LPG شده است. این كارشناسان معتقدند در كشورهایی كه نظام اقتصادی آنها مبتنی بر بازار آزاد است استقبال از LPG هر روز گسترش می‌یابد.
به طور مثال كشور آلمان در یك سال گذشته تعداد جایگا‌های ارائه‌‌دهنده گاز LPG را از دو هزار و 200 به سه‌هزار جایگاه افزایش داده و در انگلستان نیز از هزار و 200 به هزار و 892جایگاه افزایش یافته است.
به اعتقاد این كارشناسان با وجود آنكه قیمت LPG حدود 60درصد قیمت بنزین است، اما منافع جانبی LPG موجب گسترش استفاده از این سوخت در جهان شده است، اما از دیگر دلایل مخالفان چیست؟ آنها معتقدند استفاده از سوخت LPG كاهش آلودگی محیط‌زیستی را به همراه ندارد. این در حالی است كه موافقان تاكید دارند كه بر اساس آمار موجود، میزان آلودگی خودروهای LPG نسبت به خودروهای غیر LPG به نسبت قابل توجهی كمتر است. 
براساس آزمایشی كه در كشور تركیه صورت گرفته است، خودروهای غیر LPG‌سوز با طی مسافت 12میلیارد و پانصد میلیون كیلومتر در سال باعث ایجاد 68درصد اكسیدهای ازت (كه از خطرناك‌ترین آلودگی‌ها هستند) شده‌اند و خودروهای LPG‌سوز با طی 39میلیارد و یكصد میلیون كیلومتر تنها 32درصد، آلودگی ایجاد كرده‌اند. این امر درخصوص گاز CO نیز صادق است به عبارتی CO خارج شده از خودروهای LPG‌‌سوز در حد كمتر از 4/1خودرو بنزین‌سوز است، از سویی میزان هیدروكربن‌های اشباع نشده در بنزینی 57/2گرم بر كیلومتر و در مورد LPG‌ این رقم تنها 99/0گرم است. 
گذشته از نظرات موافقان و مخالفان استفاده از گاز LPG‌ می‌توان به ذكر این نكته پرداخت كه فواید استفاده از سوخت LPG‌ موجب شده كه امروزه عالی‌ترین استاندارد محیط‌زیست (استاندارد یورو چهار) برای خودروهای دارای سوخت LPG‌ در نظر گرفته شود و به همین منظور در حال حاضر كلیه كشورهای اروپایی در حال حركت به سمت استفاده از سوخت LPG‌ هستند.
وزن و فشار مخازن داخل كپسول‌های LPG‌ ایراد دیگری است كه مخالفان استفاده از این سوخت مطرح می‌كنند این كارشناسان معتقدند كه مخازن سوخت LPG‌ بیش از حد سنگین بوده كه این امر موجب افزایش وزن خودرو و بر هم خوردن تعادل دینامیك خودرو خواهد شد. اما براساس آمار موجود وزن مخازن LPG حدود یك و سه دهم مخزن CNG است، همچنین مخزن LPG تقریبا معادل باك خودرو ظرفیت دارد، اما مخزن CNG در شرایط مساوی حدود 4/1 ظرفیت باك ظرفیت دارد. از سوی دیگر فشار در داخل مخزن LPG‌ فشار اتمسفر است در حالی كه CNG. گاز تحت فشار بالا است كه این امر موجب می‌شود كه مخازن CNG به روش جوشكاری تولید نشود.
ضرر میلیاردی قطعه‌سازان از LPG
طرح L.P.G سوز كردن خودروها كه در اواخر دهه 60 اجرای آن در كشور آغاز شد به دلیل عدم ایمنی كافی پس از گذشت 5 سال متوقف شد توقف طرح L.P.G سوز كردن خودروها موجب شد كه باز هم بنزین در سبد سوختی كشور یكه‌تازی كند. 
اما پس از گذشت دو دهه و تكرار مشكلات تامین بنزین و افزایش آلودگی هوا موجب شد این بار مسوولان طرح CNGسوز كردن خودروها را به صورت گسترده در برنامه كاری خود قرار دهند. 
اما ضرر میلیاردی قطعه‌سازان در تامین قطعات خودروهای LPGسوز ظاهرا این بار نیز قطعه‌سازانی را كه به تامین قطعات خودروهای CNGسوز متعهد شده‌اند، بی‌اطمینان كرده است.
تغییر یكباره سیاست دولت و جایگزین CNG به جای LPG موجب شد كه برخی از قطعه‌سازان مخازن LPGا، 40 تا 50میلیارد تومان متضرر شوند. 
اما در طرح CNG به دلیل اینكه كشور ما دارای ذخایر غنی گاز طبیعی بوده و نیازی به وارد كردن گاز طبیعی به كشور وجود ندارد این امید وجود دارد كه این طرح پس از مدتی به سرنوشت سوخت LPG دچار نشود. 
به منظور معرفی دو سوخت CNG و LPG و مزایا و معایب این دو سوخت گفت‌وگویی داشتیم با برخی كارشناسان صنعت خودرو و كارشناسان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت كه در ذیل می‌آید:
CNG ایمن‌تر از LPG است 
فربد زاده كارشناس صنعت خودرو درگفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل توقف طرح LPGسوز كردن خودروها گفت: LPG یك سوخت وارداتی بود كه دولت سوبسید قابل توجهی برای واردات آن می‌پرداخت اما مشكلات بسیاری كه برای واردات این سوخت به وجود آمد موجب شد كه طرح LPGسوز كردن خودروها متوقف شود. 
این كارشناس خودرو معتقد است سوخت LPG به دلیل اینكه ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر از سوخت CNG است در دنیا كاربرد بیشتری دارد. 
به گفته وی به دلیل اینكه تعداد كشورهایی كه دارای ذخایر گاز طبیعی در دنیا هستند بسیار اندك است و صادرات CNG به این كشورها مشكلات بسیاری را به همراه دارد بیشتر كشورهای LPG را به جای CNG در سبد سوختی خود قرار داده‌اند. 
زاوه در خصوص میزان ایمنی دو سوخت LPG و CNG نیز می‌گوید: ضریب اطمینان برای سوخت CNG خیلی بالاتر از سوخت LPG است و تعداد حوادث به وجود آمده برای گاز طبیعی بسیار كمتر از LPG و حتی بنزین است. وی در ادامه اظهار داشت: LPG در اصل همان گاز مایع خانگی است و در حال حاضر بسیاری از مالكان خودروهای LPGسوز برای شارژ خودروی خود از كپسول‌های خانگی استفاده می‌كنند كه این امر موجب شده ضریب ایمنی این خودروها به میزان قابل توجهی كاهش یابد. 
با خیال راحت برانید
علیرضا رهنما، كارشناس مسوول امور بین‌الملل CNG سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در تفكیك دو سوخت LPG و CNG می‌گوید: CNG گاز طبیعی فشرده است كه در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد این گاز با فشار 200 بار در كپسول‌های CNG ذخیره می‌شود اما LPG همان گاز مایعی است كه در گذشته به صورت كپسول مورد استفاده قرار می‌گرفت. LPG گاز طبیعی نبوده بلكه محصولی است كه در مرحله پالایش از نفت استخراج می‌شود و قابلیت اشتعال بالایی دارد و در عین حال به دلیل اینكه سنگین‌تر از هوا است، قدرت انفجار آن نسبت به CNG بیشتر است.
از سویی دیگر شدت گرفتن طرح دوگانه‌سوز كردن خودروها با CNG و خبر انفجار چند خودرو به دلایل مختلف موجب شد كه مردم خودروهای CNGسوز را بمب متحركی بدانند كه با كوچك‌ترین ضربه‌ای منفجر خواهد شد. رهنما در خصوص ضریب ایمنی خودروهای گازسوز عنوان می‌كند: كپسول‌های CNG استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارند و به هنگام وارد كردن ضربه به وسیله شیرهای كنترل گاز به صورت اتوماتیك از كپسول خارج می‌شود كه به این وسیله امكان انفجار خودرو به صفر می‌رسد.
وی در ادامه می‌گوید: حادثه‌های كه در چند سال گذشته اتفاق افتاد موید این است كه مخازن CNG از ضریب ایمنی بالایی برخوردار هستند در حادثه سقوط هواپیمایی C130 در شهرك توحید خودروهای بسیاری دچار سانحه شدند، اما خودروهای مجهز به كپسول CNG با وجود انفجار خودرو مخازن آنها كاملا سالم ماندند، همچنین در حادثه آتش‌سوزی پمپ بنزین خیابان 17 شهریور هم به مخازن خودروهای دارای كپسول CNG نیز هم آسیبی وارد نشد.
رهنما معتقد است، حادثه‌های كه طی چند سال گذشته رخ داد، مربوط به خودروهایی است كه به صورت غیر استاندارد و غیر قانونی دوگانه‌سوز شده‌اند كه چگونگی گازسوز شدن آنها نیز غیر قابل پیگیری و نظارت است.
كارشناس مسوول امور بین‌الملل CNG سازمان بهینه‌سازی در پاسخ به این پرسش كه خودروها پس از گازسوز شدن با چه مشكلاتی مواجه می‌شوند، اظهار داشت: چون موتور خودروها بر پایه سوخت بنزین طراحی شده دوگانه‌سوز كردن خودروها مشكلات بسیاری را برای آنها به وجود می‌آورد كه شاخص‌ترین آنها افت توان خودرو در حدود 10 الی 15درصد است كه این مشكل با نصب موتورهای دوگانه‌سوز برطرف خواهد شد.
افشین بهلولی، مسوول بخش تبدیل كارگاهی و تامین مخزن شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در پاسخ به این پرسش كه مخازن برای ورود به كشور باید چه استانداردهای را كسب كند، اظهار داشت: مخازن برای ورود به كشور باید استانداردهای ایزو و ایزی آر 110 را از سوی موسسه استاندارد كسب كند تا بتواند وارد كشور شود.
وی در خصوص افت توان خودروهای گازسوز عنوان كرد: خودروهایی كه در كارخانه گازسوز می‌شوند افت توان كمتری نسبت به خودروهایی كه در كارگاه‌ها دارند خودروهای كه در كارخانه گازسوز می‌شوند با افت 13 تا 14درصد مواجه می‌شوند، ولی خودروهایی كه به صورت كارگاهی گازسوز می‌شوند با افت 16 تا 17درصدی و در برخی موارد افت 23درصدی را تجربه می‌كنند.

  نویسنده : car web ׀ تاریخ : دوشنبه 9 مرداد 1391׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , carweb.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو